Behandling 2019-02-26T17:20:28+02:00

Spørsmål om tannhygiene

Vi kan hjelpe deg med veiledning til hvordan du skal behandle tennene dine. Vi svarer deg gjerne på alle dine spørsmål angående oralhygiene.

VÅRE BEHANDLINGER

Helhetlig behandlingstilbud

Lørenskog tannklinikk har et helhetlig behandlingstilbud bestående av alle allmenntannlegetjenester, men også tannbleking og akutt hjelp. For å sikre en kontinuerlig oppfølging av pasienten tilbyr vi også mulighet for innkalling til jevnlige kontroller. Hvis pasienten har behandlingsbehov som hører innunder et spesialistfelt, tilbyr klinikken henvisning til spesialiser.

• Akutt hjelp – smertelindring, rotfyllinger.
  • Fjerning av tenner, kirurgi.
  • Tannfargede fyllinger, estetisk behandling.
  • Tannbleking med et trygt og veldokumentert system.
  • Helproteser (gebiss) og delproteser / kombinasjonsløsninger som kan hjelpe en protese å sitte godt og se pen ut.
  • Implantatbehandling
  • Behandling av muskel- og kjeveleddsproblemer
  • Behandling av tannkjøttssykdommer.
  • Puss og rens med airflow/ høytrykkspylling med salt og vann.
  • Tannregulering for voksne

TANNHYGIENE

Ingen tenner er like

Vi er alle unike med individuell tannhelse. Ingen tenner er like, og det ligger i genetikken vår at vi er utsatte for orale problemer. Vi anbefaler derfor en tur innom oss for å hjelpe deg med å finne ut av hvordan du best mulig kan ta vare på tennene dine. Husk, dine egne tenner er uerstattelige! Du burde derfor sjekke dem minst en gang i året, for å bli jevnlig oppdatert på statusen på munnhygienen din.
  • Hvordan pusser du tennene riktig?
  • Hvor ofte skal du pusse tenner?
  • Hvor lenge bør du pusse?
  • Hvorfor skal du bruke tanntråd?
  • Hvordan bruker du tanntråd riktig?
  • Finnes det alternativer til tanntråd?
  • Er munnskyll nødvendig?
  • Hvor ofte kan du bleke tennene dine?
  • Hvorfor iser tennene dine?
  • Er det normalt at tennene dine er ømme til tider?
  • Hvorfor reagerer tennene dine på temperaturforandringer/svigninger?

Pasienter med sterke smerter

Vi pleier å fylle opp dagen vår slik at vi ofte har mulighet til å ta imot pasienter med sterke smerter på kort varsel. Vi kan ikke love å ordne kompliserte behandlinger på dagen, men klarer som regel å lindre smertene slik at det er uproblematisk å vente på endelig behandling.

3bilder-1280d

HELFO refusjon

De siste årene har staten åpnet for at utgiftene til tannlege i større grad refunderes fra HELFO (Helseøkonomiforvaltningen) for pasienter som oppfyller særskilte krav. HELFO refunderer deler av utgiftene til tannbehandling etter gitte takster. .Vi har avtale med HELFO om direkte oppgjør. Det betyr at våre pasienter betaler bare mellomlegget mellom våre takster og takstene til HELFO.

Tilstander som støttes:

• Tannkjøttsykdommer og tanntap ved tannkjøttsykdommer
  • Ulykker, f.eks. ved yrkesskade
  • Tannslitasje/ bruksisme
  • Munntørrhet ved sykdom eller behandling av sykdom
  • Allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer
  • Kreft i munnen eller hoderegionen

HAR DU TANNLEGESKREKK?

For så smertefri opplevelse som mulig

Gruer du deg til tannlegebesøk? Trives du ikke i tannlegestolen? Frykter du tannbehandlingen?

Vi ønsker å berolige deg! På Lørenskog Tannklinikk har vi lang erfaring med pasienter, også de med tannlegeskrekk eller angst. Vi jobber bevisst for at helhetsopplevelsen skal bli så smertefri som mulig. Vi har mange fornøyde kunder som gir tilbakemeldinger på at behandlingen var smertefri. Nye teknikker innebærer mindre boring og bedøvelser, og er selvfølgelig svært effektive.

Du er ikke alene

I følge statistisk sentralbyrå er det ca. 10% av Norges befolkning over 16år som ikke går til tannlegen til tross for behov. Av disse er det hele 13% som ikke gikk pga. tannlegeskrekk. Du er med andre ord ikke alene.

TENNER OG HELSE

Forebyggende og smertefri

I moderne tid legger vi særdeles stor vekt på at tannbehandling skal være forebyggende og smertefri. Vi lærer barn fra tidlig alder om viktigheten av god munnhygiene og hvordan de skal ta vare på den. I et samfunn hvor helse og kosthold har kommet i stort fokus drikker vi mindre sukkerfylte drikker og vi spiser mindre sukker. Dette liker vi! Som helsepersonell er vi svært opptatt av din helse, som knytter seg mer til tenne dine enn du tror.

Hjerteproblemer, demens, luftveisinfeksjoner og komplikasjoner ved diabetes er tett knyttet med tannhygiene.

HJERTEPROBLEMER og tenner:

Bakterier som samler seg i tannkjøttet når det blir infisert (tannkjøttinfeksjon=gingivitt) kan spre seg til blodstrømmen. Videre kan bakteriene spre seg til hjertearterier og forårsake forkalkninger (arteriene blir hardere og mindre fleksible). På samme måte som du kan få plakk på tennene, kan plakk også bygge seg opp på innsiden av blodårer. Dette kan minke og/eller blokkere blodstrømmen og dermed øke sjansen for hjertestans eller slag.

LUFTVEISINFEKSJONER og tenner:

Tannkjøttsykdomer kan forårsake infeksjoner i lungene. Årsaken er at man puster inn bakterier fra et infisert tannkjøtt over lang tid.

DIABETES og tenner:

Infisert tannkjøtt kan gjøre det vanskeligere for deg å kontrollere blodsukkeret og komplisere sykdommen ytterligere. Diabetikere er dessuten mer utsatt for tannkjøttinfeksjoner, noe som gjør jevnlige besøk hos tannlegen enda viktigere!

TANNBLEKING

Vil du ha en ny grunn til å smile?

Det kan vi hjelpe deg med!

Det er mye spørsmål rundt dette med bleking av tenner. Er det virkelig skadelig? I så fall, er det verdt å lide for skjønnheten?

JA! Men hvorfor…

Det er klinisk bevist at tannbleking utført etter tannlegens henvisninger ikke er skadelig for verken pasientens helse, tenner eller tannkjøtt.

Å «lide for skjønnheten» er definitivt å ta i. Bleking av tenner kan gi mer følsomme tenner den første uken. Du kan reagere litt kraftigere på kald luft, drikke eller varm mat og drikke. Det er helt normalt og ufarlig. Følsomheten i tenne vil gi seg, og du vil kunne spise is og drikke kaffe som før!

OBS: Hvis du vet at du har sensitive tenner, si fra, så skal vi råde deg til hvordan du kan utføre behandlingen så smertefritt som mulig.

HVA ER VERDT Å HUSKE PÅ?

1. Du kan ikke bleke tenner om du har hull!

Derfor må du utføre en tannlegesjekk før du bestemmer deg for blekeskinner. Det er en sterk anbefaling for ditt eget beste.

2. Ikke ekte tenner?

Har du falske tenner( kroner, broer ) eller fyllinger, vil ikke disse bli bleket fordi de materialene påvirkes ikke av blekestoff. MEN, dette er ingen kontraindikasjon for tannbleking!

HVA MISFARGER TENNENE DINE?

Dette er det flere grunner til. Den misfargede fargen kan variere fra blek gul til en kornete nyanse av grått. Det er ofte lettere å oppnå et godt resultat med gulaktige tenner enn om tennene har grå-toner. Du kan få misfarginger av røyking, drikking av te, kaffe, rødvin og cola, samt aldring og bruk av visse medikamenter og/eller antibiotika.

HVOR LENGE ER TENNENE DINE HVITERE?

Dette kommer an på fargen du hadde i utgangspunktet, kosthold, røyking, hygiene. Spør gjerne tannlegen før du velger å bleke på nytt.

HVORDAN BLIR TENNENE HVITERE?

Et blekemiddel inneholder hydrogenperoksid eller karbamidperoksid. Når disse stoffene brytes ned, blir det produsert oksygen som trenger inn i misfarget emalje og dentin. Strukturen til tannen blir ikke merkbart forandret, kun fargen.

INVISALIGN

Å få et vakkert smil har aldri vært lettere!

Invisalign er et av de mest innovative løsningene når det kommer til tannregulering på markedet i dag. Du kan få hjelp til å korrigere blan annet skjeve tenner, underbitt, dypt bitt, trangplasserte tenner, mellomrom mellom tenner, gjøre plass til implantater, kroner og/eller fasetter.

Behandlingen går ut på at du får utlevert gjennomsiktige skinner som må brukes 22 timer om dagen. Skinnene blir byttet hver uke eller annenhver uke, avhengig av fremgangen. Hvor mange skinner du får utlevert kommer an på vansklighetsgraden til behandlingen. Dette er helt smertefritt, og gir deg muligheten til å rengjøre tennene på samme måte som tidligere ettersom skinnene er avtakbare.

IMPLANTATER

Hva er et implantat?

Et implantat er en liten skrue i titan som opereres inn i kjevebenet der det mangler en tann(fig I-II). I løpet av noen uker tilheler kjevebenet rundt implantatet, slik at implantatet kan fungere som feste for en tannerstatning, f.eks. en krone i porselen (fig. III-IV). Moderne implantatbehandling er sikker og trygg behandling med svært god holdbarhet og prognose.

Implantatbehandling er en prosess som krever grundige forundersøkelser og nøye planlegging. Behandlingen strekker seg som regel over flere uker og krever mange tannlegebesøk.

Behandlingen trinn for trinn:

1. Innsetting av implantat (fikstur).
Operasjonen utføres i lokalbedøvelse og er smertefri. Resept på penicillin og smertestillende tabletter gis vanligvis før operasjonen. Etter inngrepet vil man motta mer utfyllende informasjon. Slik vet man hvordan man skal forholde seg i tiden etter operasjonen.
2. Tilhelingsperiode.
Det tar vanligvis flere uker før implantatet kan belastes. Som regel er tilhelingsperioden kortere i underkjeven enn i overkjeven.
3. Montering av distanse.
Distansen monteres som en forlengelse av implantatet og skal fungere som feste for tannerstatningen.
4. Fremstilling og montering av tannerstatning.
Dette krever 2 eller flere tannlegebesøk alt etter hvilken type tannerstatning som skal lages.

Hva koster behandlingen?

Implantatbehandling er omfattende og kostbar behandling. Man bør derfor motta et skriftlig kostnadsoverslag før behandlingen starter. Generelt kan man si at prisen avhenger av antall implantater som skal settes inn og hvilken konstruksjon som skal festes til implantatene.

Implantatbehandling kan brukes til følgende:

Erstatte èn tann.
Man unngår da å slipe ned nabotennene for å få feste til en vanlig bro. Dette er særlig en fordel der nabotennene er uten hull og fyllinger.
Erstatte flere tenner.
Man kan da operere inn to eller flere implantater og feste en keramisk bro på disse.
Erstatte alle tennene i kjeven.
Implantatene vil da fungere som feste for en helprotese eller for en større keramisk bro. Denne typen konstruksjon har flere fordeler i forhold til en vanlig protese.

Hvem kan få implantater?

De aller fleste kan få satt inn implantater og høy alder er i seg selv ingen hindring. En grundig forundersøkelse er likevel nødvendig før behandlingen settes i gang. Man tar røntgenbilder for å vurdere kjevekammens høyde og kvalitet og munnhulen må være fri for infeksjoner og tannkjøttssykdom (periodontitt).

For å gjøre inngrepet så trygt som mulig, er det også viktig med oppdaterte helseopplysninger. Man må derfor gi beskjed om:

• medisiner
  • sykdommer
  • allergier
  • unormal blødningstendens
  • tidligere komplikasjoner i forbindelse med tannbehandling
  • graviditet
  • angst for tannbehandling

Mulige komplikasjoner ved implantatbehandling:

Den første tiden etter innsetting av implantatet vil man kunne oppleve en viss hevelse og blåmerker i ansiktet. Dette er normalt, særlig dersom flere implantater settes inn på samme tid. Nummenhet i operasjonsområdet kan også forekomme, men dette er med svært få unntak forbigående.

Enkelte er disponert for å få tannløsningssykdom (periodontitt). Nedbrytning av kjeveben kan også forekomme rundt implantater og kalles da peri-implantitt. Dette kan i verste fall medføre at implantatet løsner og må fjernes.

For å få best mulig prognose må man:

• Ha kontroll på periodontitten før implantatbehandling utføres.
  • Slutte å røyke.
  • Holde grundig rent rundt implantatene. Husk at kravene til munnhygiene og regelmessige kontroller hos tannlegen er de samme som for naturlige tenner.

Den nye tannerstatningen utsettes daglig for store krefter ved tygging. Dette kan over tid føre til at biter av porselen eller plast knekker av. Dersom estetikk eller funksjon forringes vesentlig, kan det være nødvendig å fremstille en ny krone, bro eller protese.